Verhoog de conversie van je website door in te spelen op de doelen van je bezoekers

In dit artikel
· Niemand bezoekt je website zomaar
· Inspelen op wat je bezoekers willen, helpt om je conversie te verhogen
· De ultieme methode om te weten wat de doelen van je bezoekers zijn

Niemand bezoekt je website zomaar

99% van je bezoekers komt naar je website met een bepaald doel. Dat doel is meestal duidelijk omlijnd. Zowat elke surfer zoekt het antwoord op een bepaalde vraag of komt om iets specifieks te doen.

Dat geldt voor eender welke website. Of het nu gaat om een overheidswebsite, een webshop, een corporate website of de site van je breiclub.

Dus ook voor jouw website. Neen, jij bent geen uitzondering. Jouw website is net als die miljoenen andere websites.

Enkele voorbeelden van doelen

· Hoeveel kost dat product?
· Wat zijn de openingsuren van het zwembad?
· Naar waar kan ik op reis met 500 euro?
· Is het gemeentehuis morgen open?
· Welke tv’s verkopen jullie?
· Staan er vacatures open?
· Tot wanneer kan ik mijn belastingaangifte indienen

Wat is het verband met usability en conversie?

1 van de hoofdbekommernissen van website usability is zorgen dat bezoekers zo vlot mogelijk hun doel kunnen bereiken of hun taak kunnen voltooien.

Als bezoekers makkelijk hun doel kunnen bereiken, is dat normaal gezien ook positief voor je website conversie.

Achterhalen wat de doelen van je bezoekers zijn, is dus essentieel.

Wat is conversie?

Conversie betekenis: letterlijk betekent conversie omzetting. Conversie in online marketing betekent het behalen van een vastgesteld doel. Je stelt bijvoorbeeld van te voren vast dat het doel van je website is om bezoekers zich in te laten schrijven op je mailinglijst door hun emailadres achter te laten. op het moment dat een bezoeker dit doet, spreken we van een conversie. Je converteert jouw doelstelling naar een meetbaar resultaat.

Het conversie cijfer wordt vaak in een percentage aangegeven. Bijvoorbeeld: “We hebben een conversie van 1%”. In dit geval betekent het dat 1 op de 100 bezoekers de van te voren vastgestelde actie uitvoert. In bovenstaande voorbeeld betekent het dat we 100 bezoekers op de website krijgen en 1 daarvan zijn of haar emailadres achterlaat.

“Conversion rate is the percentage of users who take a desired action.”

Voorbeelden van conversie

Er wordt vaak gedacht dat conversie voor verkoop staat maar dat is dus niet zo. Hieronder enkele conversie voorbeelden:

· Inschrijven op een nieuwsbrief;
· een bepaalde tijd op de website blijven;
· een bepaald aantal pagina’s op de website bekijken;
· een product of dienst kopen;
· contact opnemen.

Conversie optimaliseren

Hoe beter de conversie, hoe beter de resultaten van je website. Daarom focussen veel website (en webshop) eigenaren zich tegenwoordig op conversie optimalisatie.

Wat betekent conversie optimalisatie? Dit betekent het optimaliseren van de conversie. Je wilt het percentage verbeteren. Als we bovenstaande voorbeeld weer bekijken, dan is het aantal inschrijvingen nu 1 op de 100. Hier willen we 2 op de 100 van maken. Een hogere conversie betekent dat je meer doelen behaalt. Als je doel verkoop is, zul je dit meteen terugzien in je omzet.

Hoe kun je de conversie optimaliseren?

Conversie kun je op verschillende manieren optimaliseren.

Social proof

Door reviews en testimonials toe te voegen, creëer je vertrouwen bij bezoekers van je website waardoor zij eerder geneigd zijn om te kopen.

A/B testen

Je kunt verschillende versies van een pagina tegen elkaar testen. Door steeds kleine veranderingen door te voeren, kom je er achter welke versie de beste conversie oplevert.

Keurmerken

Door keurmerken toe te voegen laat je zien dat je als leverancier vertrouwt kan worden. Potentiële klanten kunnen ergens op terug vallen bij geschillen.

USP’s

Benadruk wat jouw bedrijf uniek maakt en welke voordelen jouw bedrijf biedt. Bijvoorbeeld “niet tevreden, geld terug” of “gratis verzending”.

Zorg voor een veilige website

Een SSL certificaat kan voor bezoekers aan je website het vertrouwen geven dat hun gegevens veilig worden gebruikt.

Hefboomeffect

Het uitvoeren van conversie optimalisatie in combinatie met zoekmachine marketing SEO kan voor een hefboomeffect zorgen. Immers door op 2 plaatsen verbeteringen door te voeren zullen de resultaten exponentieel groeien.

Voorbeeld:

Doel van de website is inschrijvingen op nieuwsbrief verkrijgen.

Huidige situatie: 100 bezoekers per dag, conversie van 1% = 1 inschrijving per dag

Verbeteringen: 200 bezoekers, conversie van 2% = 4 inschrijvingen per dag (een verbetering van 400%)

Meten van de conversie

Voor een website of webshop kun je de conversie goed meten met een statistieken programma zoals Google Analytics. In Google Analytics kun je doelen definiëren. Bijvoorbeeld als een bezoeker op de bedank pagina komt na inschrijving op de nieuwsbrief.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization in het Nederlands praten we over zoekmachine optimalisatie. SEO is het proces om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te krijgen door de pagina’s van jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines zodat deze zo hoog mogelijk in de natuurlijke (gratis) zoekresultaten komen. Hoe hoger jouw website (pagina’s) in de zoekresultaten komen, des te meer kliks je kunt verwachten en des te meer bezoekers je op jouw website kunt verwachten. In Belgie heeft de zoekmachine van Google verreweg het grootste marktaandeel (zo’n 95%) en hebben we het, als we het over SEO hebben, vaak over het optimaliseren voor Google. SEO is een onderdeel van zoekmachine marketing.

Waar is SEO belangrijk?

Bezoekers die met behulp van Google zoeken kijken vaak niet verder dan de eerste pagina in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk als je bezoekers naar je website wilt trekken om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te staan. De eerste 3 websites in de zoekresultaten krijgen zo’n 60-80% van de bezoekers.

SEO bestaat uit 2 onderdelen:

On page SEO

On page SEO zijn alle factoren die je zelf op je website aan kunt passen om jouw website te optimaliseren.

Off page SEO

Off page SEO zijn alle factoren buiten je website die er voor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt.

Hoe kom je hoger in Google?

· Niemand, behalve Google zelf, weet hoe de zoekmachine exact werkt. Wel is bekend dat de zoekmachine ruim 200 factoren gebruikt om te bepalen welke website het beste aansluit bij de zoekopdracht. Enkele SEO factoren die belangrijk zijn om te optimaliseren:
· De pagina titel
· De metatag description
· De afbeeldingen
· Links naar je website
· Gebruik van headings
· Een leesbare url
· Een goede website structuur

Kan ik het zelf doen?

SEO is een zeer complex proces. Je kunt er voor kiezen om SEO zelf te doen maar je zult je er dan wel in moeten verdiepen en veel moeten experimenteren.